DRY FLY

I will only use the dry fly on my hunt after the wonderful trout.The trout and the river will give me the respect that I deserve...If not i will use the frigging nymph!

fredag 16 juli 2010

Fisken tog


Jag satt hemma i vårat hus på landet, såg en öring uppenbara sej i ytan.
Den tog en baetis dun, oj vad jag ville uppleva detta i verkligheten.
En dröm som jag hoppades skulle förverkligas, så vad gör man.
Jag packar min utrustning sätter mej i bilen & styr till en av mina favoritströmmar.
Efter timmar i bilen är jag äntligen framme.
Älven rinner som en pärla genom dalen, perfekt vattenstånd.
Packar in mina grejor i lägenheten som jag skall tillbringa några dagar i.
Jag träffar några andra flugfiskare som har varit här några dagar, dom har fiskat bra på kläckningar av baetis & det har även börjat att kläcka auruvilli.
Det låter vekligen lovande, tillbaka i lägenheten för att laga lite mat, jag är verkligen hungrig efter en ganska så lång resa.
Pasta med lite räkor, tonfisk & krabba låter gott, det får det bli.
Vaknar tidigt nästa morgon, solen skiner, okej man får fiska i t-shirt idag då.
Väl nere vid älven ser jag ganska så snabbt ett vak, älven glittrar som en pärla.
Härligt att äntligen att få stå här igen, chansen till en öring ser bra ut, kanske lite regn kan få insekterna att vakna så jag får chansen att kroka en öring.
Fisken som vakade när jag kom ner till älven vakar ett par gånger till men jag hinner inte ut i position för att kasta på den.
Sätter mej ner vid kanten av älven & spanar efter fisk, regnet kommer efter en stund, en stund senare slutar det att regna, nu börjar insekterna att röra på sej.
Auruvilli står på ytan & bröstar upp sej, härligt fisken börjar vaka, dags att placera sej i position för att erbjuda en imitation av en dun eller kanske en kläckare, jag väljer en kläckare.



Fisken steg till flugan, mothugg, fisk på! nej den släppte.
Vad hände var jag för tidig eller för sen, får nog aldrig ett svar på det.
Andra fiskar visar sej i srömmen inte så konstigt med den kläckning som pågår.
En ny chans att få kroka en av älvens skönheter.
Samma fluga, ny fisk, mothugg fast fisk härligt!!!
Rullen skriker, spöt får verkligen jobba mot öringen.
En perfekt dag för mej, torrflugefiske är det bästa som finns.


Nu är det dags för middag, en ny dag imorgon att se fram imot, kanske jag får chansen att fiska på ännu en vakande fisk.



Jakten på öringen fortsätter!!!























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar