DRY FLY

I will only use the dry fly on my hunt after the wonderful trout.The trout and the river will give me the respect that I deserve...If not i will use the frigging nymph!

söndag 18 juli 2010

Fångad

Jag vaknar tidigt nästa morgon, utvilad efter god natts sömn.
Gör i ordning frukost njuter av den samtidigt som jag tittar ut genom fönstret.
Lite duggregn, ser ut som att dagen kanske kan ge bra med kläckningar & vakande fisk kan man ju alltid hoppas på.

Väl nere vid älven möter jag två andra fiskare som precis har kommit
Inga vak ännu men vi har bara varit här i ca en halvtimma säger den ene till mej.


Jag beger mej uppströms till en av mina gamla favoritplatser, sätter mej ner dricker lite dricka & bara njuter av morgonen.
Plötsligt i ögånvrån ser jag ett vak, fisk redan!
Jag spanar mot stället fisken visade sej, den vakar igen & igen.
Spöt är tacklat så även en fluga, flugan som jag prövar är en baetis dun.
Vadar sakta ut mot fisken som fortsätter att vaka, jag måste vara försiktig så att jag inte skrämmer den.

På väg ut mot fisken börjar ett par till att vaka, det kommer bra med insekter på ytan. Öringen tar vad som visar sej i deras fönster.
Väl på plats gör jag mitt kast mot en av öringarna, skall den ta eller inte?
Nytt kast, stiger den denna gång? nej.

Prövar igen, öringen stiger till flugan, mothugg, den sitter & fisken bjuder på bra motstånd, jag går vinnande ur striden, öringen ligger i håven & erkänner sej besegrad av hans ögon att dömma.


Du skall få din frihet åter säger jag högt.
Jag skakar på huvudet, kan man få en bättre start på dagen i jakten på örigen.
Fisk fortsätter att vaka i strömmen, skall man pröva på en till kanske.

Njaa´njut du en stund innan nästa kast.

Klart att jag skall göra det, ingen stress här ,fisken äter för fullt i strömmen av vad som kommer i & på ytan.


En halvtimma senare är det dags att prova på en öring till, smyger försiktigt ut i strömmen,närmar mej fisken, kastar, bra drift på flugan den driftar & driftar smack låter det öringen tog flugan, jag gör vad jag ska, fast fisk vilken dag, även denna öring får naturligtvis sin frihet åter.




Öringen i sitt rätta element.
Fri att åter leva vidare i älven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar